Από την έγκυρη εφημερίδα μας ΕΒΔΟΜΗ (27 Ιουνίου 2020, σελ. 7) πληροφορήθηκα, ως δημότης των 3Β και ως κάτοικος στην Ευρυάλη, ότι έγινε συνάντηση κατοίκων της περιοχής και αρμοδίων της Δημοτικής Αρχής, για να συζητηθούν τα κυκλοφοριακά προβλήματα που δημιουργήθηκαν με την απόφαση της Δημοτικής Αρχής να προτείνει και να θέσει σε εφαρμογή, νέες κυκλοφοριακές ρυθμίσεις.

Για το πρόβλημα που έχει δημιουργηθεί, θα ήθελα να κάνω τρεις παρατηρήσεις:

Πρώτη, είναι αδιαμφισβήτητο γεγονός ότι οι νέες ρυθμίσεις για την κυκλοφορία των αυτοκινήτων στην Ευρυάλη, δεν έλυσαν κανένα πρόβλημα, επειδή ακριβώς εδώ και δεκαετίες δεν είχε δημιουργηθεί κυκλοφοριακό πρόβλημα. Αντιθέτως, είναι η απόφαση της Δημοτικής Αρχής, που δημιούργησε το κυκλοφοριακό πρόβλημα. Όποιος έχει αντίρρηση γι’ αυτή την πρώτη διαπιστωτική παρατήρησή μου δεν έχει παρά να ρωτήσει τους κατοίκους της περιοχής και τότε ο καθένας μας θα έχει να του αφηγηθεί τραγελαφικές ιστορίες καθημερινής ταλαιπωρίας και τρέλας.

Δεύτερη παρατήρηση: στην πολιτική επιστήμη και την πολιτική φιλοσοφία, όταν μιλάμε για πολιτική απόφαση δεν εξετάζουμε μόνον το υποκείμενο που λαμβάνει την απόφαση (στην περίπτωσή μας την Δημοτική Αρχή), αλλά αναλύουμε δύο ακόμη ζητήματα, τα οποία είναι το περιεχόμενο της απόφασης και τα πρακτικά αποτελέσματά της. Στην περίπτωση των νέων κυκλοφοριακών ρυθμίσεων στην Ευρυάλη, είναι σαφές ότι το πολιτικό υποκείμενο που ονομάζεται: Δημοτική Αρχή, έλαβε την σχετική απόφαση. Αλλά αυτή η απόφαση δεν είναι πολιτική και κατά συνέπεια δεν είναι και δεσμευτική για όλους εκείνους τους οποίους αφορά, επειδή (η απόφαση) πάσχει ως προς το περιεχόμενό της και τα αποτελέσματά της. Δεν θα μιλήσω για λανθασμένη πολιτική απόφαση, αλλά για μία απόφαση η οποία ακροβατεί ανάμεσα στην αυθεντία του υποκειμένου, το οποίο την εκφέρει και τα άλλα υποκείμενα (στην περίπτωσή μας τους δημότες και τους κατοίκους), τα οποία εξαναγκάζονται να εφαρμόζουν κανόνες, οι οποίοι καθιστούν αβίωτη την καθημερινότητά τους.

Η τρίτη και τελευταία παρατήρησή μου είναι κριτικο-θεωρητική με καθολικότερη αναφορά. Όσα συνέβησαν με τις νέες κυκλοφοριακές ρυθμίσεις δεν είναι ένα ατυχές πολιτικό συμβάν, ούτε ένας ατυχής επιχειρησιακός σχεδιασμός. Χαρακτηρίζει τις σχέσεις της Δημοτικής Αρχής με τους δημότες και τους κατοίκους. Και αυτές οι σχέσεις δεν θεμελιώνονται στη διαβουλευτική δημοκρατία αλλά στην αυθεντία. Όποιος αντιτείνει, ότι προηγήθηκε σχετική διαβούλευση, αφού ο προτεινόμενος σχεδιασμός ετέθη υπόψη των ενδιαφερομένων και οι ίδιοι δεν ανταποκρίθηκαν, τότε, λυπάμαι που το λέω αλλά δεν αντιλαμβάνεται ότι δεν εννοώ τεχνοκρατικού τύπου διαβούλευση, αλλά ουσιαστικό πολιτικό διάλογο ανάμεσα σε ισότιμους συνομιλητές: την Δημοτική Αρχή και την κοινωνία των πολιτών.

Με απλά λόγια, οι νέες κυκλοφοριακές ρυθμίσεις στην Ευρυάλη και οι αστοχίες τους, είναι το αποτέλεσμα, το δημιούργημα των τεχνοκρατικών σχέσεων που συνδέουν το πολιτικό υποκείμενο: δημοτική Αρχή και τον κοινωνικό χώρο, ο οποίος δεν μπορεί να αυτοπροσδιορισθεί ως κοινωνία των πολιτών, δηλαδή ως συνθήκη αυτοπραγμάτωσης όλων των δρώντων σ’ αυτό τον χώρο. Μέχρι να «επινοηθούν» εσωτερικές δημοκρατικές σχέσεις συνύπαρξης ανάμεσα στη Δημοτική Αρχή και την κοινωνία της, ο Δήμος 3Β θα αναζητά απεγνωσμένα τον πολιτικό προσανατολισμό του.

* O Θεόδωρος Γεωργίου
είναι καθηγητής ΠΟΛΙΤΙΚΗΣ ΦΙΛΟΣΟΦΙΑΣ
στο ΔΗΜΟΚΡΙΤΕΙΟ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΘΡΑΚΗΣ

 

Προτεινόμενο Video

Επισκέπτες σε σύνδεση

Αυτήν τη στιγμή επισκέπτονται τον ιστότοπό μας 104 επισκέπτες και κανένα μέλος