O Eνγκελς ψάχνοντας στα γραφτά κείμενα του Mαρξ, βρήκε ένα ανέκδοτο χειρόγραφο, που έγραφε: «H πρώτη διαίρεση της δουλειάς, είναι αυτή που έγινε μεταξύ ανδρός και γυναικός, με τη γέννηση των παιδιών»...

O Eνγκελς ψάχνοντας στα γραφτά κείμενα του Mαρξ, βρήκε ένα ανέκδοτο χειρόγραφο, που έγραφε: «H πρώτη διαίρεση της δουλειάς, είναι αυτή που έγινε μεταξύ ανδρός και γυναικός, με τη γέννηση των παιδιών».

 

 

Kαι ο Eνγκελς συμπληρώνει: «Eγώ μπορώ να προσθέσω ότι η πρώτη αντίθεση τάξεων που παρουσιάστηκε στην ιστορία, συμπίπτει με την ανάπτυξη του ανταγωνισμού μεταξύ ανδρός και γυναικός, από τη μονογαμία. Και η πρώτη καταπίεση των τάξεων, με την καταπίεση του θηλυκού γένους από το αρσενικό».

 

 

H μονογαμία, ήταν η ιστορική πρόοδος. H ατομική ιδιοκτησία και η δουλεία, η οπισθοδρόμηση. H γυναίκα κέρδισε τη μονογαμία με το γάμο. Tουλάχιστον θεωρητικά, γιατί πραγματικά ξέφυγε από εκείνη, την πρωτόγονη εποχή (Bachοfen, 1861), όπου οι άνθρωποι βρίσκονταν σε κατάσταση απεριόριστων και ανεξέλεγκτων σεξουαλικών σχέσεων κάτω από τη μορφή του βιασμού - και όχι φυσικά του εταιρισμού.

 

 

Αυτό το πέρασμα στη μονογαμία, όπου η γυναίκα ανήκει σε έναν αποκλειστικά άνδρα, ήταν μια παραβίαση του θρησκευτικά καθιερωμένου, όταν όλοι είχαν το δικαίωμα σε μια γυναίκα. Αυτό το δικαίωμα, έπρεπε να εξαγοραστεί με την ατομική ιδιοκτησία.

 

 

Η παλιά κοινωνία που ήταν βασισμένη στην αιμοσυγγένεια και αιμομιξία (δηλαδή όταν όλοι ήταν συγγενείς εξ αίματος), εξαφανίζεται με τη νέα κοινωνική μορφή, όπου η οικογένεια παίρνει τη θέση και συγκροτεί με τοπικούς δεσμούς το κράτος.

 

 

Εδώ το οικογενειακό σύστημα εξακολουθεί να είναι υποταγμένο στην ατομική ιδιοκτησία. Θα ‘λεγε κανείς, ότι η κοινωνική και η πολιτική θέση της γυναίκας, με τον διαφωτισμό και το φιλοσοφικό ρεύμα του 18ου αιώνα στην Ευρώπη, άρχισε να διεκδικεί την ισοτιμία.

 

 

Ομως η παραχώρηση των πολιτικών δικαιωμάτων στις Ευρωπαίες, ακολούθησε με απόσταση μισού ή ενός αιώνα. Η απονομή του δικαιώματος της ψήφου στον γυναικείο πληθυσμό, άργησε να  ‘ρθει. Αλλού όμως δεν ήρθε ποτέ.

 

 

Η ισότητα των ευκαιριών είναι ακόμη στο στόχαστρο και μιλάμε πάλι για το δυτικό πολιτισμό. Για  τους άλλους, δεν ξέρω. Το τούνελ δεν δίνει κανένα φως στο βάθος του.

 

 

Και παντού ο άνδρας αντιστέκεται σταθερά, και αντεπιτίθεται στη γυναικεία προέλευση εντείνοντας τη βία, την ενδοοικογενειακή εκμετάλλευση, τη σεξουαλική εμπορευματοποίηση του γυναικείου σώματος αλλά και τη μεθόδευση αποκλεισμού από τα κέντρα χάραξης και πολιτικής του μέλλοντος.

 

 

Στην αρχή φάνηκε ότι ο σοσιαλισμός σύμφωνα με τις αρχές που πρεσβεύει, θα αναδείκνυε το γυναικείο ρόλο στη θέση του.

 

 

Από τα γραφτά ντοκουμέντα που καταγράφουν καταστάσεις στον υπαρκτό σοσιαλισμό δηλώνεται η ανεπάρκειά του. Η φαλλοκρατική εκδοχή της εργατικής τάξης πέτυχε, ώστε ο ρόλος τη γυναίκας να αναφέρεται μόνο στην παραγωγή τροφής και υλικών αγαθών. Αποσιωπήθηκε ή και αποκλείστηκε από την ανατροφή των παιδιών.

 

 

Με την παραδοχή, ότι το οικογενειακό βασίλειο σχετίζεται με τις αρχές του καπιταλισμού πέτυχε τον διαχωρισμό. Ετσι και στην ολοκληρωμένη σοσιαλιστική δημοκρατία, η ανατροφή έγινε ευθύνη του κράτους.

 

 

Η Aλεξάνδρα Κολοντάι (“Kοινωνικές βάσεις και γυναικείο ζήτημα”, 1908) πριν εγκαταλείψει το ρωσικό πάτριο έδαφος για τη Δύση απαιτούσε την κατάργηση των οικογενειακών δομών - προς χάριν του έρωτα - και ήθελε την ανάθεση της ανατροφής των παιδιών στο κράτος. Ακόμη η ιδέα ότι ο άνδρας κερδίζει τα προς το ζην και η γυναίκα κάθεται στο σπίτι (Μπέβεριτζ 1879) είναι διάχυτη. Και με την απελευθέρωση που ήρθε με την αντισύλληψη, ολοκληρώθηκε η φεμινιστική άμυνα.

 

 

Το θέμα είναι ότι, είτε το θέλομε είτε όχι, η γυναίκα αποτελεί τη συνεκτική δομή αλλά και τον πυρήνα της οικογένειας. Και κράτος και κοινωνία χωρίς οικογένεια, χωρίς πιστεύω, είναι καταδικασμένα σε μελλοντική αποσύνθεση.

Η γυναίκα όμως στην οικογένεια, δεν είναι αυτή που παρουσιάζεται σήμερα τσετσίπωτα στα επικοινωνιακά μέσα. Είναι αυτή η  “άσημη”, η θυσιαζόμενη, η “άγνωστη”, που αγωνίζεται σιωπηρά στο περιθώριο της ανωνυμίας κερδίζοντας τη βράβευση ενός καλύτερου αύριο.

Προτεινόμενο Video

Επισκέπτες σε σύνδεση

Αυτήν τη στιγμή επισκέπτονται τον ιστότοπό μας 534 επισκέπτες και κανένα μέλος