Για να γνωρίσουν οι αναγνώστες μας την αλήθεια σε σχέση με επιστολή του Θεόδωρου Γεωργίου

Κριτική στην «κριτική»

Αιφνιδιαστική επιστολή μάς απέστειλε το βράδυ της περασμένης Τετάρτης 23.6.21 ο κ. Θεόδωρος Γεωργίου, για να μας ενημερώσει ότι «σταματάει» να συνεργάζεται με την ΕΒΔΟΜΗ(!) την οποία και δημοσιεύουμε, ικανοποιώντας την έντονη επιθυμία του παρ’ ότι αποσκοπεί στη δυσφήμιση της εφημερίδας, που τον προέβαλε επί πολλά έτη.

«Σταματάει» λοιπόν, και εκφράζουμε τη λύπη μας, όπως απαιτεί η ευγένεια. Δικαίωμά του!

Οφείλουμε όμως κάποιες διευκρινίσεις, χάριν των αναγνωστών μας, γιατί στον κ. Γεωργίου είναι γνωστές κι επομένως, περιττές.

Το δικαίωμα της διακοπής μιας οποιασδήπτοε ελεύθερης συνεργασίας διατηρείται και από τα δύο μέρη, με μια απλή ενημέρωση, όπως επιβάλουν οι κανόνες ευγένειας. Ο κ. Γεωργίου το έπραξε με την πρώτη του πρόταση και τον ευχαριστούμε, γι’ αυτό. Εως εδώ, καλώς!

Η απαίτηση της δημοσιοποίησης και το εύρος που επιθυμεί να δώσει, ανάγοντάς το σε μείζον θέμα, καθώς και η «αιτιολογία», που προβάλλει, περί «λογοκρισίας» των κειμένων του, καθώς και το «συμπέρασμα» που εξάγει ότι η «7η» δεν αντέχει την αντικειμενική(!) και πλουραλιστική δημοσιογραφία...» αποκαλύπτει μιαν αήθη σκοπιμότητα. Και για τούτο, χάριν της αλήθειας δίνουμε τις δέουσες απαντήσεις και διευκρινίσεις:

- Αναγνωρίζει ο κ. Γεωργίου ότι «συνεργαζόταν με την εφημερίδα ΕΒΔΟΜΗ, εδώ και πολλά χρόνια αλλά δεν φανταζόταν ποτέ ότι ... «οι απόψεις του», κ.λπ. «θα ετίθεντο ποτέ υπό το καθεστώς λογοκρισίας»!...

Βεβαίως, αφού του δημοσιεύαμε και κείμενά του, που δεν ανταποκρίνονταν στις αρχές της εφημερίδας, και στις απαιτήσεις του αναγνωστικού κοινού μας, κάτι που είχαμε συζητήσει στην έναρξη της συνεργασίας μας.

Και για να ενισχύσω τον ισχυρισμό μας, καταθέτω απόσπασμα από άρθρο του στην εφημερίδα:

«Όταν, λοιπόν, συναντήθηκα για πρώτη φορά με τους φίλους μου (Μπουζιάνη και Βενετσάνο) αισθανθήκαμε ότι μας ενώνει μία εσωτερική ψυχική δύναμη που έχει να κάνει με την αγωνία μας: προς τα πού πάει αυτή η πόλη. Ποιές είναι οι προοπτικές της; Μήπως το αναπτυξιακό μέλλον της εξαρτάται από ένα ιστορικό παρελθόν, το οποίο είτε είναι θολό είτε δεν μπορούμε να το επεξεργασθούμε σε συνειδησιακό επίπεδο.»

Για να δούμε λοιπόν τώρα ποια ήταν τα κείμενα που του «λογοκρίναμε; Και πώς αρνηθήκαμε τη δημοσίευσή του; Αυτό έχει σημασία.

Αφού δημοσιεύσαμε ένα πρώτο άρθρο του που ανέπεμπε δοξολογίες, λιβανωτά και αίνους για τον «δήμαρχό μας» (των ΒΒΒ), ακολούθησε και δέυτερο κείμενο λιβανωτό για τον «δήμαρχό του».

venetsanos Του είπα τότε όταν το διάβασα: Θόδωρε, αν επιμένεις, να το δημοσιεύσουμε, παρ’ ότι είναι έξω από τις αρχές της εφημερίδας, θά είμαι υποχρεωμένος να σου απαντήσω στο ίδιο φύλλο, και δεν θα ‘ναι ωραίο.

Αναγνώρισε ότι είχαμε δίκηο και δεν επέμεινε.

Παρόλο λοιπόν, που είχε προηγηθεί αυτό το περιστατικό, επανήλθε προ μηνός με νέο κείμενο-λιβανωτό, πάλι για το «δήμαρχό του» και εξευτελιστικές εκφράσεις για τις παρατάξεις μειοψηφίας του Δημοτικού Συμβουλίου και τις συλλογικότητες: (απόσπασμα από το άρθρο του Γεωργίου, που δεν δημοσιεύσαμε και μιλάει για την πλατεία Νυμφών στη Βουλιαγμένη. Λέει ο κ. Γεωργίου:                                          «...Φυσικά και αυτό το κριτήριο της αναδημιουργίας μετράει και περιμένω ολόκληρη η αντιπολίτευση στη Δημοτική Αρχή, να αναγνωρίσει το μέγιστο πολιτικό αυτό επίτευγμα.(!) Η γενναιόδωρη ευγνωμοσύνη, ως οφειλόμενη τιμή και συγγνώμη προς τον Δήμαρχο, θα πρέπει να είναι και η πολιτική (;) στάση ποικιλώνυμων θνησιγενών τοπικών κινήσεων, οι οποίες με καλούσαν επί χρόνια να συμμετέχω στον ακτιβισμό τους εναντίον της ανάπλασης.». (Οι υπογραμμήσεις, δικές μας).

Θα κλείσω το παρόν κείμενο με ένα απόσπασμα από άρθρο του κου Γεωργίου, που δημοσιεύθηκε στην ΕΒΔΟΜΗ, 7.11.20, γιατί μάλλον τότε έλεγε αλήθειες, με τίτλο: H εφημερίδα: “ΕΒΔΟΜΗ” και το κριτικό πνεύμα της:

«… εκείνο που με ενδιαφέρει πρωτίστως είναι να καταλάβουμε όλοι μας τι είδους έντυπο-εφημερίδα είναι η «ΕΒΔΟΜΗ».

Στη σύντομη αυτή θεωρητικο-πολιτική παρέμβασή μου, θα αναφερθώ σε τρεις τομείς-κεφάλαια: πρώτον, στην ΕΒΔΟΜΗ ως ενημερωτική εφημερίδα, δεύτερον, στην συμβολή της στη διαμόρφωση της «κοινής γνώμης» και στο κριτικό πνεύμα της και τρίτον στη θέση που κατέχει στο ευρύτερο πλαίσιο της «πολιτικής δημοσιότητας».

Αυτό που ονομάζεται: «δημόσια σφαίρα» είναι το ορθολογικό κριτήριο και θεμέλιο μίας σύγχρονης δημοκρατικής κοινωνίας. Στο δημόσιο και ανοιχτό αυτό πλαίσιο διατυπώνονται απόψεις, ιδέες και θέσεις, αλλά και επιχειρήματα και αντεπιχειρήματα θεμελίωσης των θέσεων. Διεξάγεται η συζήτηση, ο διάλογος μεταξύ των ομιλητών, των ενδιαφερομένων και πολλών άλλων. Η εφημερίδα «ΕΒΔΟΜΗ» ως έντυπο ενημέρωσης και πληροφόρησης για τα γεγονότα και τα συμβάντα εντάσσεται σ’ αυτό το δημοκρατικό διαλογικό και διαβουλευτικό πλαίσιο δομής και λειτουργίας της δημόσιας σφαίρας.

Οι αναγνώστες της πληροφορούνται για όλα τα γεγονότα χωρίς αποκλεισμούς, χωρίς αποσιωπήσεις πρωτίστως με άξονα την ανεξουσίαστη ενημέρωση. Για την καταγραφή των γεγονότων δεν υπεισέρχονται άλλοι εξωγενείς παράγοντες, παρά μόνον η άμεση αντίληψη του δημοσιογράφου για το γεγονός και η διανοητική ικανότητά του να το εντάξει στον ερμηνευτικό κώδικα, στον οποίο εγγενώς αναφέρεται».

https://www.ebdomi.com/images/pdfgallery/2020/1155-07-11-2020.pdf

Επαναλαμβάνουμε λοιπόν ότι η «7η» δημοσιεύει άρθρα και απόψεις στο σύνολό τους ή αποσπασματικά, επιφυλασσόμενη του δικαιώματός της να τα κρίνει κατά πόσον εμπίπτουν στις αρχές της, στα ενδιαφέροντα και στις προσδοκίες των αναγνωστών της. Και βέβαια, όπως εξυπακούεται, με κόσμια έκφραση, - όχι ύβρεις, ούτε υμνολογίες γονυπετείς ή πλάγιες διαφημίσεις.

Κώστας Βενετσάνος

Sine Nobilitatis

Η ΕΠΙΣΤΟΛΗ Θ. Γεωργίου

Αξιότιμη κυρία Άννα Μπουζιάνη,

Αξιότιμε κύριε Κώστα Βενετσάνο,

Βρίσκομαι στη δυσάρεστη θέση, να σας ανακοινώσω ότι σταματάω να συνεργάζομαι με την εφημερίδα: ΕΒΔΟΜΗ. Έλαβα αυτή την απόφασηgeorgiou theo1 μετά από τρία, κατά σειρά, συμβάντα λογοκρισίας για κείμενά μου, τα οποία ποτέ δεν δημοσιεύθηκαν στην εφημερίδα σας.

Συνεργάζομαι με την εφημερίδα: ΕΒΔΟΜΗ εδώ και πολλά χρόνια και ποτέ δεν φαντάσθηκα, ότι οι ιδέες μου, οι απόψεις μου, οι θέσεις μου θα ετίθεντο ποτέ υπό καθεστώς λογοκρισίας. Η πολύχρονη ακαδημαϊκή διαδρομή μου (και στη Γερμανία και στην Ελλάδα) θεμελιώνεται στις αρχές του διαφωτισμού. Η πρώτιστη και θεμελιώδης διαφωτιστική αρχή ονομάζεται ελευθερία της σκέψης, του Λόγου και της έκφρασης. Αυτή η αρχή είναι το ακαδημαϊκό credo μου. Γι' αυτό, εξάλλου, δεν συμμετέχω σε μηχανισμούς και σε εργαλειάκα στρατηγήματα. Επεδίωξα να συνεργάζομαι μαζί σας ως ανεξάρτητο, ελεύθερο πνεύμα και όχι εντός πλαισίων εργαλειακής λογικής.

Με την απόφασή μου αυτή καταδεικνύονται δύο πράγματα: πρώτον, ότι δεν είχα άλλον τρόπο για να προστατεύσω την αξιοπρέπειά μου ως διανοούμενου και δεύτερον, η ΕΒΔΟΜΗ δεν αντέχει την αντικειμενική, ελεύθερη και πλουραλιστική δημοσιογραφία και έθεσε υπό αμφισβήτηση την ταυτότητά της.

Ως καθηγητής Πανεπιστημίου και ως διανοούμενος δηλώνω, ότι υπερασπίζομαι την αρχή (και το συνταγματικό δικαίωμα) της ελευθερίας της σκέψης και της έκφρασης στη σύγχρονη ελεύθερη πολιτική κοινωνία και καταδικάζω δημοσιογραφικές πρακτικές που εντάσσονται στην εργαλειακή λογική της λογοκρισίας. Θύμα μίας τέτοιου τύπου εργαλειακής λογικής έπεσαν τα τρία κείμενά μου που δεν δημοσιεύθηκαν ποτέ στην εφημερίδα: ΕΒΔΟΜΗ!

Με χαιρετισμούς,

Θεόδωρος Γεωργίου

Καθηγητής ΠΟΛΙΤΙΚΗΣ ΦΙΛΟΣΟΦΙΑΣ

στο ΔΗΜΟΚΡΙΤΕΙΟ ΠΑΝ/ΜΙΟ ΘΡΑΚΗΣ

Προτεινόμενο Video

Διαφήμιση

Επισκέπτες σε σύνδεση

Αυτήν τη στιγμή επισκέπτονται τον ιστότοπό μας 626 guests και κανένα μέλος